Wonen en bouwen
Bedragen x € 1.000,- ("-" = nadeel / "+" = voordeel)
Taakveld: 8.3 Wonen en bouwen | Jaarrekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 1.012 | 1.621 | 1.473 | 1.473 | 1.473 | 1.473 |
Lasten | -1.690 | -1.636 | -1.713 | -1.679 | -1.645 | -1.645 |
Saldo | -678 | -14 | -241 | -206 | -173 | -173 |
Ontrekking reserves | 0 | 317 | 191 | 8 | 0 | 0 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves | 0 | 317 | 191 | 8 | 0 | 0 |
Geraamde resultaattaakveld | -678 | 302 | -50 | -198 | -173 | -173 |
Tot dit taakveld behoren gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening:
- bouwvergunningen (omgevingsvergunning) en - toezicht, basisregistratie adressen en gebouwen (BAG);
- woningbouw en woningverbetering, renovatie;
- woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning;
- stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen.
Woonbeleid Wassenaar
Het woonbeleid van Wassenaar zoals verwoord in de Woonvisie heeft als hoofddoelstelling: het behoud van Wassenaar als aantrekkelijke woongemeente voor een brede groep inwoners (jongeren, gezinnen, ouderen, alleenstaanden). Daarbij wordt met name ingezet op het verbeteren van de slagingskans op de woningmarkt van starters, jonge gezinnen en middeninkomens. Om de beste woongemeente van Zuid-Holland te blijven, zijn naast wonen diverse andere beleidsvelden van belang. In 2017 zal binnen het taakveld wonen op basis van de woonvisie gewerkt worden aan:
- Een goede samenwerking met de corporaties, omdat zij een belangrijke partner zijn voor het uitvoeren van het gemeentelijke volkshuisvestingsbeleid zoals geformuleerd in de woonvisie.
- Het maken van prestatieafspraken met de woningcorporaties en de huurdersverenigingen over zaken als: beschikbaarheid en betaalbaarheid van woningen, duurzaamheid, leefbaarheid en huisvesting van kwetsbare doelgroepen (zorgbehoevenden en vergunninghouders);
- De taakstelling voor het huisvesten van vergunninghouders (vluchtelingen met een verblijfsvergunning, zie ook taakveld 6.3) door deze te huisvesten binnen de sociale voorraad en hierover afspraken te maken met de woningcorporaties;
- Een onderzoek naar de mogelijkheden om binnen afzienbare termijn te voldoen aan de vraag naar extra woningen voor starters, ouderen en sociale woningbouw. Voor starters, ouderen en sociale woningbouw geldt een prioriteit conform de woonvisie;
- Gebiedsprofielen waardoor de woonvisie wordt vertaald op wijkniveau. Hierdoor kunnen voorzieningen, doelgroepen en bouwmogelijkheden c.q. wijzigingen van gebruik beter worden afgewogen;
- Het evalueren van beleidsinstrumenten zoals: wmo-gelden in wooncomplexen investeren i.p.v. individuele aanpassingen, de starterslening, de blijverslening, bredere toewijzing van kleine seniorenwoningen en benodigde noodwoningen.
VTH Beleidsplan
De Wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) en verordening VTH verplichten het college om op hoofdlijnen te beschrijven hoe zij hun VTH taken uitvoeren. Een jaarlijks Vergunninguitvoeringsplan (VUP) en Handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP) maken de te hanteren VTH-normen concreet voor alle belanghebbenden.
In het VUP worden de prioriteiten in het kader van vergunningverlening WABO vastgelegd.
In het HUP worden de handhavingsprioriteiten vastgelegd. De inzet van handhavingsinstrumenten is afhankelijk van de soort en mate van overtreding.
Handboek voor Welstand en Beeldkwaliteit
De normen voor redelijke eisen van welstand dateren, behoudens twee partiële herzieningen, uit 2003. Door de ontwikkelingen in het omgevingsrecht van de afgelopen 10 jaar en de komst van de Omgevingswet wordt onderzocht of (partiële) herziening van het Handboek voor Welstand en Beeldkwaliteit noodzakelijk is.
Beleidsregel Kruimelgevallen
Begin 2016 is kruimelgevallen beleid vastgesteld. Periodieke evaluatie van de effecten voorkomt dat aansluiting bij ontwikkelingen in het omgevingsrecht verloren gaat.