Paragraaf verbonden partijen
Inleiding
Deze paragraaf geeft een overzicht van de verbonden partijen, een omschrijving van hun publieke taak en eventuele ontwikkelingen in 2017.
Er is sprake van een verbonden partij als het gaat om een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft.
Van een bestuurlijk belang is sprake als de gemeente zeggenschap heeft, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht.
Dit betekent concreet dat er sprake is van een bestuurlijk belang als de wethouder, het raadslid of de ambtenaar van de gemeente namens de gemeente in het bestuur van de partij plaatsneemt, of namens de gemeente stemt. Bij alléén een benoemingsrecht of een voordrachtsrecht - de gemeente mag een bestuurder of commissaris in de organisatie benoemen of voordragen - is er strikt genomen géén sprake van een verbonden partij.
Van een financieel belang is sprake als:
- een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat;
- de gemeente voor bedragen aansprakelijk kan worden gesteld indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.
Bij leningen en garantstellingen is dus geen sprake van een verbonden partij: de gemeente houdt juridisch verhaal als de partij failliet gaat. Ook bij exploitatiesubsidies is er geen sprake van een verbonden partij: het gaat om overdrachten (subsidies).
Lijst Verbonden Partijen
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de betreffende verbonden partijen onder vermelding van het financieel belang van de gemeente Wassenaar daarin. De gemeente Wassenaar heeft, volgens onderstaand overzicht, bestuurlijke en financiële belangen in een tiental gemeenschappelijke regelingen en drie naamloze vennootschappen.
Naam | Gemeenschappelijke regeling Werkorganisatie Duivenvoorde | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke Regeling | |
Vestigingsplaats | Wassenaar | |
Bestuur en toezicht |
| |
Eigenaarsrol | Wassenaar draagt voor iets meer dan 50% bij aan de kosten van de WODV en is voor de helft eigenaar van deze GR | |
Opdrachtgeversrol | College is via het AB opdrachtgever naar de WODV | |
Publiek Belang | ||
Taakveld | Alle taakvelden. | |
Doelstelling | Komen tot een kwalitatief hoogwaardige ambtelijke organisatie die sterker, goedkoper, efficiënter en toekomstbestendig is. | |
Besluit tot deelname | 2012 | |
Bestuurlijk belang | Het voltallige college is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur. De burgemeester en een wethouder zijn vertegenwoordigd in de helft van het dagelijkse bestuur. | |
Relatie met andere verbonden partijen | n.v.t | |
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
€ 15.973.619 | €15.973.619 | |
Eigen en vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
€ 0 | € 0 | |
Verwachte omvang financieel resultaat 2017 | Het verwachte resultaat is € 0 | |
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | Verder ontwikkelen van de Werkorganisatie zodat deze toekomstbestendig op een efficiënte wijze hoogwaardige diensten kan leveren tegen aanvaardbare kosten. | |
Beleidsdoel begrotingsjaar | Een werkorganisatie die zich continue verbetert. Steeds nadenken over wat beter kan en hoe medewerkers hierop hun kwaliteiten kunnen inzetten. Dit is erop gericht burgers, instellingen en bedrijven optimaal te bedienen. | |
Wijze waarop de VP bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | nvt | |
Recente activiteiten en ontwikkelingen | In 2017 zal naast de huidige activiteiten veel aandacht gaan naar inrichting van de nieuwe Besluit, Begroting en Verantwoording opzet. Er spelen veel grote projecten, de naderende invoering van de omgevingswet en het mijn overheidsportal krijgt aandacht. Ook zal de WODV met de uitkomsten van het dan beschikbare bestuurskrachtonderzoek aan de slag gaan. | |
Financiële en bestuurlijke risico’s | In deze gemeenschappelijke regeling werkt de gemeente Wassenaar samen met de gemeente Voorschoten. Wanneer een van de deelnemers besluit minder werk af te nemen dan wel uit te willen treden uit de regeling brengt dit consequenties voor de andere deelnemer met zich mee. | |
Beslispunten |
Naam | Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling met een rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam. | |
Vestigingsplaats | Leiden | |
Bestuur en toezicht | De BSGR kent drie bestuursorganen: het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter. | |
Eigenaarsrol | portefeuillehouder Financiën | |
Opdrachtgeversrol | portefeuillehouder Financiën | |
Publiek Belang | ||
Taakveld | 0.61 OZB woningen | |
Doelstelling | Het verbeteren van de kwaliteit, continuïteit en efficiency door samen te werken bij de beleidsuitvoering, heffing en invordering van waterschaps- en gemeentelijke belastingen, bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken en het beheer en de uitvoering van vastgoedinformatie. | |
Besluit tot deelname | In de raadsvergadering van 6 juli 2009 is besloten om samen met de besturen van zeven organisaties (Hoogheemraadschap van Rijnland en de gemeenten Gouda, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Wassenaar en Zoeterwoude) een belastingorganisatie op te richten. Deze belastingsamenwerking is in juli 2009 formeel in werking getreden en is vanaf 1 januari 2011 operationeel. | |
Bestuurlijk belang | De gemeente Wassenaar is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd met een wethouder. | |
Relatie met andere verbonden partijen | Geen. | |
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
€ 480.072 | € 480.072 | |
Eigen en vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
Eigen vermogen: € 724.000 Vreemd vermogen: € 0 | Eigen vermogen: € 574.000 Vreemd vermogen: € 0 | |
Verwachte omvang financieel resultaat 2017 | Nihil. | |
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | De belastingtaken efficiënt, tegen lage kosten en kwalitatief hoogwaardig uitvoeren. | |
Beleidsdoel begrotingsjaar | De belastingtaken efficiënt, tegen lage kosten en kwalitatief hoogwaardig uitvoeren waarbij het behouden van het ISAE3402 certificaat, een kwaliteitskenmerk voor de validiteit en betrouwbaarheid van de processen het uitgangspunt is. | |
Wijze waarop de VP bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | Door sterk te sturen op zowel kwaliteit, continuïteit als financiën worden de financiële en uitvoeringsrisico's beperkt waardoor er voor de bekostiging van de BSGR geen extra beroep hoeft te worden gedaan op de algemene middelen. | |
Recente activiteiten en ontwikkelingen | Beheer BAG Kostprijscalculatie | |
Financiële en bestuurlijke risico’s | Op grond van artikel 32 van de Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (GR BSGR), zijn de deelnemers verplicht er zorg voor te dragen dat de BSGR te allen tijde beschikt over voldoende middelen om aan al haar verplichtingen jegens derden te kunnen voldoen. Dit betekent dat de deelnemers zelf maatregelen moeten treffen om eventuele risico's af te dekken. | |
Beslispunten | Op grond van artikel 31 van de GR wordt de ontwerpbegroting van de BSGR voor zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. |
Naam | Gemeenschappelijke regeling Inkoopbureau H-10 | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling: bedrijfsvoeringsorganisatie | |
Vestigingsplaats | Pijnacker-Nootdorp | |
Bestuur en toezicht | De gemeenschappelijke regeling kent één bestuur. | |
Eigenaarsrol | - | |
Opdrachtgeversrol | - | |
Publiek Belang | ||
Taakveld | 6.72 Maatwerk-dienstverlening 18 - / 6.82 Geëscaleerde zorg 18 - | |
Doelstelling | Het behartigen van de belangen van de betrokken gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken op taakonderdelen binnen het sociaal domein. Daartoe is het Inkoopbureau H-10 belast met de volgende taken: contracteren met leveranciers (individuele inkoop en contractering). | |
Besluit tot deelname | 2014 | |
Bestuurlijk belang | Namens de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, | |
Relatie met andere verbonden partijen | Geen | |
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
€ 39.415 (Bijdrage) | ||
Eigen en vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
Verwachte omvang financieel resultaat 2017 | € 0 | |
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | De betrokken gemeenten zijn verantwoordelijk voor de beleidsvorming. Het Inkoopbureau H-10 voert de technische inkoop uit. | |
Beleidsdoel begrotingsjaar | Door gezamenlijke inkoop en afhandeling facturering efficiency voordelen (door synergie effecten) behalen. | |
Wijze waarop de VP bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | - | |
Recente activiteiten en ontwikkelingen | De formele regeling van de bedrijfsvoeringsorganisatie is in eerste instantie aangegaan tot en met 31 december 2017. In de regeling is afgesproken dat voor 1 maart 2017 op basis van een evaluatie door de colleges wordt besloten of de samenwerking door middel van deze regeling wordt voortgezet dan wel opgeheven | |
Financiële en bestuurlijke risico’s | - | |
Beslispunten | - |
Naam | Avalex | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke Regeling als bedoeld in artikel 1 en 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen Het Regionaal Reinigingsbedrijf Avalex is in het jaar 2001 voortgekomen uit de reinigingsdiensten van de gemeenten Rijswijk, Leidschendam en Voorburg (tegenwoordig Leidschendam-Voorburg). De Gemeenschappelijke Regeling is opgericht op grond van de raadsbesluiten van de gemeenten Leidschendam, d.d. 10 januari 2000, Rijswijk, d.d. 21 december 1999 en Voorburg, d.d. 23 december 1999. Provinciale goedkeuring is verleend op 20 maart 2000. De thans vigerende GR is door het Dagelijks Bestuur vastgesteld op 14 september 2009. Het bedrijf heeft de rechtsvorm van een Gemeenschappelijke Regeling op grond van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De deelnemers zijn sinds 1 januari 2010 de volgende gemeenten:
| |
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Bestuur en toezicht | Avalex heeft een Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur. Het DB bestuurt de onderneming en de directeur draagt zorg voor de uitvoering hiervan. Het AB stelt de kaders voor het DB vast en controleert het DB. | |
Eigenaarsrol | De belangen van het bedrijf optimaal vertegenwoordigen om de kerntaak mogelijk te maken. | |
Opdrachtgeversrol | De afvalverwijdering zo doelmatig mogelijk, meerjarig, tegen een scherpe prijs, te realiseren. | |
Publiek Belang | ||
Taakveld | 7.3 Afval | |
Doelstelling | Hoofstuk 10 Afvalstoffen wet Milieubeheer: artikel 10.21
| |
Besluit tot deelname | 1 januari 2006 | |
Bestuurlijk belang | De burgemeester is voorzitter van het DB/AB van Avalex. In het AB heeft naast de burgemeester ook een wethouder zitting. | |
Relatie met andere verbonden partijen | ||
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
€ 2.963.031 | ||
Eigen en vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
De verhouding tussen het eigen vermogen en het vreemd vermogen vertaalt zich in een solvabiliteitsratio van | n.n.b. | |
Verwachte omvang financieel resultaat 2017 | € 304.000 | |
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | Visie: Een afvalloze regio binnen de gemeenten waarin wij actief zijn, door de verwerking van afval naar grondstoffen. | |
Beleidsdoel begrotingsjaar | In 2017 zal Avalex de in 2016 ingezette operationalisering van “Grip op Grondstoffen” verder implementeren. Na de opstartfase in 2016 zullen in 2017 in de zes gemeenten startwijken overgezet worden naar “Omgekeerd Inzamelen” en geëvalueerd. Het landelijke proeftraject “Afvalscheiding in de Hoogbouw” zal zijn afgerond en geëvalueerd, evenals het proefproject “Afvalscheiding in centrumgebieden”. | |
Wijze waarop de VP bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | Het taakveld inzameling van afvalstoffen is geheel in handen gelegd van de GR Avalex en sinds kort het beleid geharmoniseerd. De zes Avalex gemeenten hebben namelijk gezamenlijk een nieuw afvalbeleid ontwikkeld. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2017 is in alle zes de gemeenteraden het voorkeursscenario ‘Omgekeerd Inzamelen’ uit het rapport ‘Grip op Grondstoffen’ aangenomen. De implementatie en uitvoering van het gezamenlijk afvalbeleid zijn verwerkt in de begroting 2017. | |
Recente activiteiten en ontwikkelingen | Avalex heeft de inzameling van bedrijfsafval aan Remondis verkocht. De overname is officieel met terugwerkende kracht per 31 december 2015 en zal de komende periode in gang worden gezet. Naar verwachting zullen binnen een periode van een half jaar de activiteiten volledig zijn overgedragen aan Remondis. De aangescherpte mededingingsregels in de Wet Markt en Overheid en de nieuwe vennootschapsbelasting waren directe redenen om de poot bedrijfsafval te verkopen. | |
Financiële en bestuurlijke risico’s | In de begroting van Avalex zijn de verwerkingskosten van het afval meegenomen. Als de te verwachten hoeveelheden afval (GFT, Restafval en Grofvuil) in de begroting sterk afwijken van de werkelijke hoeveelheden aangeleverd afval dan kan dit een risico meebrengen. Dit geldt voor afwijkingen die hoger zijn dan begroot. | |
Beslispunten | Instemmen met het uitvoeringsplan Grip op Grondstoffen |
Naam | Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke Regeling als bedoeld in artikel 1 en 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen | |
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Bestuur en toezicht | ODH heeft een algemeen bestuur (AB) en een dagelijks bestuur (DB). Het AB bestaat uit 12 leden, afkomstig uit het dagelijks bestuur van de deelnemers. De provincie Zuid-Holland en de gemeente Den Haag zijn met twee leden vertegenwoordigd, de overige gemeenten met één lid. De stemverdeling is een afspiegeling van de financiële bijdragen van deelnemers. | |
Eigenaarsrol | De belangen van de gemeenschappelijke regeling optimaal vertegenwoordigen ten gunste van een kwalitatief goede taakuitvoering. | |
Opdrachtgeversrol | Het zo doelmatig mogelijk uitvoeren van omgevingstaken, meerjarig, tegen een scherpe prijs. | |
Publiek Belang | ||
Taakveld | 7.4 Milieu | |
Doelstelling | Deze regeling heeft ten doel het ondersteunen van de deelnemers bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten. | |
Besluit tot deelname | 1 januari 2013 | |
Bestuurlijk belang | Wassenaar levert geen DB lid. In het AB neemt de vak wethouder deel. | |
Relatie met andere verbonden partijen | ||
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
€ 300.370 | N.n.b. | |
Eigen en vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
De solvabiliteitsratio geeft de verhouding weer van het eigen vermogen ten opzichte van de totale passiva en geeft aan in welke mate de ODH het eigen vermogen kan inzetten voor de dekking van de schulden (in hoeverre is de ODH in staat aan haar financiële verplichtingen te voldoen). Voor 2017 is de solvabiliteitsratio 0,17 | N.n.b. | |
Verwachte omvang financieel resultaat 2017 | € 0,00 | |
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | Geen andere dan die in de gemeenschappelijke regeling zijn geformuleerd:
| |
Beleidsdoel begrotingsjaar | Geen specifiek beleidsdoel te benoemen. | |
Wijze waarop de VP bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | Taken op o.a. het gebied van vergunningverlening en handhaving en bodemtaken zijn ondergebracht bij de ODH en worden niet meer zelfstandig door de gemeente uitgevoerd. | |
Recente activiteiten en ontwikkelingen | Uitvoering van de taken geschiedt in 2017 voor het tweede jaar op basis van output, waarbij het werkpakket en de begroting hiervan wordt opgebouwd uit de te verrichten diensten en producten met bijbehorende productprijzen. Deze wijze van begroten sluit goed aan bij de zaakgerichte organisatie van de taakuitvoering binnen de ODH. Per 1 januari 2017 wijzigen de Natuurbeschermingswet (Nb) en de Flora en faunawet (FF) en wordt de nieuwe Wet Natuurbescherming van kracht. Behalve een aantal inhoudelijke wijzigingen gaat deze verandering ook gepaard met een decentralisatie van de soortenbescherming FF (thans artikel 75) van het Rijk naar de Provincie. Met de nieuwe Wet Natuurbescherming wordt een aantal nu nog losse wetten op natuurbeschermingsgebied gebundeld. De impact van deze wetswijziging op de taakuitvoering door de ODH is bij het opstellen van de begroting 2017 nog niet bekend. In 2017 zullen voorbereidingen dienen te worden getroffen in relatie tot het voornemen van de regering om in 2019 de Omgevingswet in werking te laten treden. Aangezien dit traject nog aan een aantal onzekerheden onderhevig is, zal bij Najaarsnota 2016 of Voorjaarsnota 2017 worden aangegeven of de implementatie van de wet ook financiële ondersteuning behoeft. De uitvoering van het duurzaamheidsprogramma zal ook in 2017 plaatsvinden. | |
Financiële en bestuurlijke risico’s | Gelet op de lastenstijging als gevolg van de afspraken tussen de sociale partners en om nu te komen tot een sluitende begroting is de deelnemersbijdrage ten opzichte van 2016 met 1,9% geïndexeerd. Met de deelnemers is afgesproken om aan de hand van nadere beschouwing zoals onder meer aangekondigd over het informatiebeleid en activeringsbeleid en het doorlichten van andere onderdelen van de begroting bij Voorjaarsnota 2017 te bezien in hoeverre ombuigingen het mogelijk maken alsnog tot een beperking van de stijging van de deelnemersbijdrage te komen. Opdracht is ombuigingen te benoemen die zoveel als verantwoord, onder de condities van de overeengekomen kwaliteit en kwantiteit aan producten en diensten, bijdragen aan een inperking van de effecten van de indexatie. | |
Beslispunten |
Naam | Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke Regeling | |
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Bestuur en toezicht | Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur VRH | |
Eigenaarsrol | Portefeuillehouder Openbare Orde en Veiligheid | |
Opdrachtgeversrol | Bestuurlijk Cluster | |
Publiek Belang | ||
Taakveld | 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | |
Doelstelling | De VRH behartigt de belangen van de gemeenten op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. i. het inrichten en in standhouden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d,e,f en g genoemde taken. | |
Besluit tot deelname | Op 1 januari 2009 is de Gemeenschappelijke Regeling Haaglanden in werking getreden. De Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) is de opvolger van de Hulpverleningsregio Haaglanden en vormt één van de 25 veiligheidsregio's in Nederland | |
Bestuurlijk belang | De Veiligheidsregio Haaglanden is het orgaan voor fysieke veiligheid, rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio Haaglanden. De organisatie omvat brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en de gemeenschappelijke meldkamer. De burgemeester is lid van het AB en van het DB. | |
Relatie met andere verbonden partijen | n.v.t. | |
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
€ 1.942.000 | € 1.942.000 | |
Eigen en vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
nnb | nnb | |
Verwachte omvang financieel resultaat 2017 | nihil | |
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | Het beleid met betrekking tot de rampenbestrijding en crisisbeheersing in Haaglanden staat op hoofdlijnen beschreven in het vastgestelde Regionaal Beleidsplan Haaglanden (RBP). | |
Beleidsdoel begrotingsjaar | De VRH is in staat het zorgniveau blijvend te garanderen. | |
Wijze waarop de VR bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | De taken en doelstellingen zoals genoemd bij Crisisbeheersing en Brandweer worden binnen de VRH op regionaal niveau opgepakt, samen met de ketenpartners en in goede samenwerking met de collega's veiligheidsregio's. | |
Recente activiteiten en ontwikkelingen | De focus op het realiseren van eerder vastgestelde bezuinigingen heeft ertoe geleid dat de noodzakelijke vernieuwing van de brandweer, zoals ingezet met ‘Op Koers’, achterop is geraakt. De effecten hiervan ‘ijlen’ hierdoor nog steeds na en hebben voor een aantal frictiepunten in de organisatie gezorgd. Tegelijkertijd is de belasting op het personeel ook zwaarder geworden door toegenomen (landelijke) kwaliteitseisen. | |
Financiële en bestuurlijke risico’s | - | |
Beslispunten | - |
Naam | Gemeenschappelijke regeling GGD Haaglanden | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Bestuur en toezicht | De toezichthoudende taak ligt bij het algemeen bestuur (AB) en het dagelijks bestuur (DB). Het algemeen bestuur bestaat uit negen leden, per deelnemende gemeente 1, inclusief de voorzitter. | |
Eigenaarsrol | Deelnemende gemeenten. | |
Opdrachtgeversrol | Deelnemende gemeenten. | |
Publiek Belang | ||
Taakveld | 7.1 Volksgezondheid | |
Doelstelling | Bewaken, bevorderen en beschermen van de gezondheid van de | |
Besluit tot deelname | GGD Haaglanden is per 1 januari 2014 opgericht. Bij de uitwerking van de GR is gekozen voor het dienstverleningsmodel, waarbij de GGD Den Haag het personeel, takenpakket en contracten heeft overgenomen van de (inmiddels geliquideerde) GGD Zuid-Holland West. Over het volume, kwaliteitsniveau en de gemeentelijke bijdragen aan het takenpakket zijn vierjaarlijks afspraken gemaakt. De eerste afspraken lopen van 2014 t/m 2017. | |
Bestuurlijk belang | In het Algemeen Bestuur is een afgevaardigde van het college van B&W van iedere deelnemende gemeente benoemd. | |
Relatie met andere verbonden partijen | Geen. | |
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
€ 297.000 | € 297.000 | |
Eigen en vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
Verwachte omvang financieel resultaat 2017 | ||
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | Bewaken, bevorderen en beschermen van de gezondheid van de | |
Beleidsdoel begrotingsjaar | Bij de besluitvorming over de GR GGD Haaglanden door de gemeenten in de regio Haaglanden is een garantie afgegeven: in de eerste 4-jaarlijkse periode (2014-2017) worden de taken uit het regionale Programma Publieke Gezondheid bij de gemeente Den Haag afgenomen. De gemeente Den Haag heeft daartoe als tegenprestatie bij de oprichting van de GGD Haaglanden een werkgelegenheidsgarantie voor 5 jaar af gegeven voor het personeel dat overgenomen is van de voormalige GGD Zuid-Holland West. | |
Wijze waarop de VP bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | ||
Recente activiteiten en ontwikkelingen |
| |
Financiële en bestuurlijke risico’s | Er zijn geen risico’s op de bedrijfsvoering, omdat er sprake is van een dienstverleningsmodel. De jaarrekening van de regiogemeenten is gelijk aan de begroting. Dit tenzij er sprake is geweest van extra taken (zoals grootschalige vaccinatie ter afwending van een infectieziekte-epidemie) of dat er meer of minder is afgenomen van producten die per prestatie worden afgerekend (zoals kinderopvanginspecties of verwerking vangnetmeldingen). Het bestuur toetst jaarlijks de geleverde prestaties in relatie tot het afgesproken volume en kwaliteitsniveau. De gemaakte afspraken over vergoeding van het takenpakket gelden voor vier jaar. Daarna moet hierover opnieuw worden onderhandeld. Tijdig en transparant inzicht in de voortgang van de uitvoering van het afgesproken takenpakket is hiervoor een noodzaak. Hierover zijn dan ook afspraken vastgelegd in het reglement. | |
Beslispunten |
Naam | Gemeenschappelijke regeling Metropoolregio (MRDH) | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke regeling | |
Vestigingsplaats | Den Haag (Rotterdam vanaf 2017) | |
Bestuur en toezicht | Het Algemeen Bestuur bestaat uit 27 leden: 23 leden uit de gemeenteraden; Rotterdam en Den Haag hebben elk 2 leden extra: hun burgemeester en hun wethouder Verkeer en Vervoer. De stemverhouding is aflopend: Rotterdam 14 stemmen, Den Haag 13 stemmen en verder omlaag naar vier gemeenten (waaronder Wassenaar) met 4 stemmen en vier gemeenten met 2 stemmen. Totaal zijn dat 144 stemmen. | |
Eigenaarsrol | Eigenaar van de MRDH zijn de 23 gemeenten. Deelnemende gemeenten bij de MRDH zijn Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland, Westvoorne en Zoetermeer. De provincie Zuid-Holland heeft in de regeling de positie van agendalid. | |
Opdrachtgeversrol | Het Algemeen Bestuur is opdrachtgever. | |
Publiek Belang | ||
Taakveld | De MRDH bestaat uit twee pijlers, de Vervoersautoriteit (VA) en Economisch Vestigingsklimaat (EV). | |
Doelstelling | Centrale doelstelling van de MRDH is versterking van de internationale concurrentiepositie door: | |
Besluit tot deelname | Raadsbesluit tot deelname aan MRDH op 10 februari 2014. | |
Bestuurlijk belang | AB: 1 Wassenaars lid (burgemeester) | |
Relatie met andere verbonden partijen | De Verkeersonderneming, Rotterdam. | |
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
n.n.b | ||
Eigen en vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
n.n.b. | ||
Verwachte omvang financieel resultaat 2017 | ||
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | Visie: 'De Metropoolregio Rotterdam Den Haag wil een Europese topregio worden. Wij zijn al een sterke Europese regio, maar willen nog beter presteren. Betere economische prestaties, betekenen meer welvaart voor de inwoners'. | |
Beleidsdoel begrotingsjaar | Realisatie van het Regionaal Investeringsprogramma bevorderen (o.a. door up-to-date houden van de investeringskaart.nl, analyseren en beoordelen van de stand van zaken en voortgang van voor de regio relevante investeringsprojecten, voorstellen indienen voor te stellen prioriteiten en organiseren van Investeringsdagen met experts/deskundigen om investeringsprojecten (sneller) tot realisatie te brengen). | |
Wijze waarop de VP bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | De MRDH werkt samen met de 23 gemeenten, de provincie Zuid-Holland, diverse samenwerkingsverbanden, kennisinstellingen en bedrijfsleven aan het versterken van het economisch vestigingsklimaat. | |
Recente activiteiten en ontwikkelingen | In opdracht van het Rijk en de MRDH heeft de internationale Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) een rapport opgesteld dat adviseert: ‘voer regionaal een meer samenhangend ruimtelijk-economisch beleid; een structurele economische groei van 2-4% is dan mogelijk’. Daarbij wordt een aantal conclusies en aanbevelingen genoemd.Het OESO rapport is op 1 februari 2016 door directeur Alter (OESO) overhandigd aan minister Blok en de burgemeesters Aboutaleb en Van Aartsen. De Roadmap Next Economy (RNE) beschrijft de voor de regio noodzakelijke investeringsprojecten om in te spelen op wereldwijde economische en technologische ontwikkelingen. Het Ministerie van Economische Zaken, de provincie Zuid-Holland en het Economisch Platform Zuidvleugel nemen ook deel aan deze samenwerking voor de ontwikkeling van de RNE. De Roadmap Next Economy bevat een strategie en uitvoeringsprogramma met investeringsprojecten om de economie, werkgelegenheid en internationale concurrentiekracht van de regio te versterken. Planning is om in oktober 2016 het eindproduct te hebben. In 2016 is gestart met de Kadernota Openbaar Vervoer om te borgen dat het openbaar vervoer in de gehele Metropoolregio een samenhangend en logisch geheel vormt. Op 1 juli 2016 is door het Algemeen Bestuur van de MRDH de Uitvoeringsagenda Bereikbaarheid 2016-2025 vastgesteld. Op 6 juli 2016 heeft de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit ingestemd met de vervoerplannen voor het jaar 2017. De MRDH en provincie Zuid-Holland hebben in juli een samenwerkingsconvenant ondertekend voor een constructieve samenwerking op beleid en uitvoering - mede gezien de aanbevelingen van de het OESO-rapport d.d. 1 februari 2016. In de eerste helft van 2016 is het Regionale Investeringsprogramma MRDH opgesteld. In de tweede helft van 2016 kunnen de gemeenten hun zienswijze op dit investeringsprogramma kenbaar maken. Eind 2016 / begin 2017 start de afgesproken evaluatie van de gemeenschappelijke regeling MRDH. Dat kan mogelijk gevolgen hebben voor de juridische vormgeving van de MRDH. De resultaten van deze evaluatie door de MRDH zullen ook ter besluitvorming worden voorgelegd aan de gemeenteraden van de 23 MRDH-gemeenten. | |
Financiële en bestuurlijke risico’s | De Brede Doeluitkering (BDU) voor verkeer en vervoer is de belangrijkste dekking voor de kosten van de twee programma’s Verkeer en Openbaar Vervoer. De geraamde lasten van deze twee programma’s bedragen in 2017 € 756,4 miljoen. | |
Beslispunten |
Naam | Werkvoorzieningschap Kust Duin en Bollenstreek (KDB) | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke Regeling | |
Vestigingsplaats | Katwijk | |
Bestuur en toezicht | De GR KDB heeft een voorzitter, een algemeen bestuur (AB) en een dagelijks bestuur (DB). Het AB telt 8 leden (elke gemeente een wethouder) inclusief voorzitter. Het DB bestaat uit een voorzitter en verder tenminste 3 en ten hoogste 5 leden door en vanuit de AB aan te wijzen. | |
Eigenaarsrol | De deelnemende gemeenten zijn Hillegom, Katwijk, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Teylingen en Wassenaar | |
Opdrachtgeversrol | Door samenwerking en coördinatie en adequate uitvoering te geven aan de Wet sociale werkvoorzieningen en de Wet inschakeling werkzoekenden in de Kust-, Duin- en Bollenstreek. | |
Publiek Belang | ||
Taakveld | 6.4 Begeleide participatie | |
Doelstelling | Uitvoering geven aan WSW | |
Besluit tot deelname | ||
Bestuurlijk belang | De taakstelling zal jaarlijks naar schatting 5,5% afnemen | |
Relatie met andere verbonden partijen | Geen | |
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
€ 40.619 | € 40.619 | |
Eigen en vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
Verwachte omvang financieel resultaat 2017 | nihil | |
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | Sinds 2015 worden geen Wsw-indicaties meer afgegeven. Nieuwe instroom valt onder de Participatiewet, net als andere groepen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De GR heeft daardoor nu meer taken, die echter voor Wassenaar en Oegstgeest in een ander samenwerkingsverband worden ingevuld. Het belang van Wassenaar en Oegstgeest neemt daardoor de komende 30 jaar af, maar blijft wel aanwezig in de vorm van het zittend bestand. Voor deze mensen heeft de Maregroep immers een arbeidsovereenkomst gesloten uit naam van de gemeenten en zij behouden hun rechtspositie. De nieuwe taken voorkomen trage leegstroom. Er is een nieuwe Gemeenschappelijke Regeling, die nog niet in kan gaan omdat nog niet alle gemeenten de regeling vastgesteld hebben. De regeling voorziet in een modulaire inrichting van de begroting, zodat de verantwoordelijkheden gescheiden blijven. Naar verwachting gaat de nieuwe GR in op 1-1-2017. | |
Beleidsdoel begrotingsjaar | Voor deze begroting is uitgegaan van de volledige overdracht van de rijksbijdrage (onderdeel van de Participatiewet) naar het Schap. | |
Wijze waarop de VP bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | ||
Recente activiteiten en ontwikkelingen | Door middel van de zogenaamde Kerstensmiddelen wordt in 2016 geïnvesteerd in de verruiming van de inzetbaarheid van het oud beschut | |
Financiële en bestuurlijke risico’s | ||
Beslispunten | Bezuiniging op de rijksbijdrage (onderdeel van de participatiewet) daagt uit om de taken binnen de begroting te realiseren. |
Naam | Stadsgewest Haaglanden (in liquidatie) | |
---|---|---|
Juridische vorm | Gemeenschappelijke Regeling (beëindigd per 31 december 2014) | |
Vestigingsplaats | Den Haag | |
Bestuur en toezicht | Het bestuur van het Stadsgewest bestaat uit drie bestuursorganen: het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter. | |
Eigenaarsrol | 9 Gemeenten ( Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer). | |
Opdrachtgeversrol | Het Algemeen Bestuur. | |
Publiek Belang | ||
Taakveld | N.v.t. | |
Doelstelling | 31 december 2016 volledige sluiting van het dossier Stadsgewest Haaglanden in liquidatie. | |
Besluit tot deelname | 1992. | |
Bestuurlijk belang | Wassenaar is in 2016 met de voorzitter van de gemeenteraad vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur en in het Algemeen Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden in liquidatie. | |
Relatie met andere verbonden partijen | N.v.t. | |
Financieel Belang | ||
Gemeentelijk financieel belang | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
Eigen en vreemd vermogen | Beginstand per 1-1-2017 | Eindstand per 31-12-2017 |
Verwachte omvang financieel resultaat 2017 | ||
Doelen, Ontwikkelingen, Agenda, Beslispunten | ||
Visie en beleidsvoornemens | N.v.t. | |
Beleidsdoel begrotingsjaar | Afsluiting van alle nog openstaande financiële, juridische en organisatorische kwesties per 31 december 2016. | |
Wijze waarop de VP bijdraagt aan beleidsdoelstelling van het taakveld | De gemeente Zoetermeer is belast met het afsluiten van alle dossiers. | |
Recente activiteiten en ontwikkelingen | In verband met de uitvoering van het Sociaal Plan, een geschil over BTW m.b.t. het huurcontract aan de Grote Marktstraat (zie hieronder) alsmede de vaststelling van de Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit/Fonds luchtkwaliteit, is het nog onzeker of Haaglanden in liquidatie dit jaar beëindigd kan worden. Er is daarom toch een begroting 2017 opgesteld. BTW-kwestie | |
Financiële en bestuurlijke risico’s | Het risico is aanwezig dat de BTW-schadeclaim terecht is. Op basis van inwonertallen zou dat voor Wassenaar een bijdrage van circa € 40.000,-- kunnen betekenen (2,5% van € 1.600.000,--). | |
Beslispunten |
Naam | BNG NV |
---|---|
Juridische vorm | Naamloze Vennootschap |
Vestigingsplaats | |
Bestuur en toezicht | BNG kent een Algemene Vergadering van Aandeelhouders, Raad van Commissarissen, Raad van Bestuur en Ondernemingsraad. Wassenaar oefent de aan het aandeelhouderschap verbonden zeggenschapsrechten uit in de aandeelhoudersvergadering |
Publiek Belang | |
Taakveld | |
Doelstelling | De BNG behartigt het maatschappelijk belang met gespecialiseerde financiële dienstverlening aan overheden en maatschappelijke instellingen. De gemeente ziet het aandelenbezit als een duurzame belegging |
Besluit tot deelname | De gemeente bezit sinds lange tijd aandelen in BNG |
Bestuurlijk belang | De gemeente heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op de in haar bezit zijnde aandelen (106.392 aandelen a € 2,50 nominaal). |
Relatie met andere verbonden partijen | Geen |
Naam | Alliander NV |
---|---|
Juridische vorm | Naamloze Vennootschap |
Vestigingsplaats | Amsterdam |
Bestuur en toezicht | Alliander kent een Algemene Vergadering van Aandeelhouders, Raad van Commissarissen en Raad van Bestuur. Wassenaar oefent de aan het aandeelhouderschap verbonden zeggenschapsrechten uit in de aandeelhoudersvergadering. |
Publiek Belang | |
Taakveld | |
Doelstelling | Voortdurend beter presteren op dienstverlening, leveringszekerheid en kosten; verbeteren van beheersing van energiestromen en inzicht in energieverbruik; klanten helpen energie te besparen en over te schakelen naar duurzame energiebronnen. |
Besluit tot deelname | Het belang in Alliander vloeit voort uit het gemeentelijk belang in Nuon, hetgeen weer voortvloeide uit het belang in EWR waarin het gemeentelijk nutsbedrijf ooit is ingebracht |
Bestuurlijk belang | Wassenaar heeft een belang van 644.926 aandelen van € 5,= nominaal per aandeel in NV Alliander. Via het aandelenbezit kan zeggenschap worden uitgeoefend op de bedrijfsvoering van Alliander |
Relatie met andere verbonden partijen | Geen |
Naam | Dunea NV |
---|---|
Juridische vorm | Naamloze Vennootschap |
Vestigingsplaats | Den Haag |
Bestuur en toezicht | |
Publiek Belang | |
Taakveld | |
Doelstelling | Dunea kent een Algemene Vergadering van Aandeelhouders, Raad van Commissarissen, Directie en Ondernemingsraad. Wassenaar oefent de aan het aandeelhouderschap verbonden zeggenschapsrechten uit in de aandeelhoudersvergadering |
Besluit tot deelname | De gemeente bezit sinds lang aandelen Dunea |
Bestuurlijk belang | Het aandelenbezit is groot 88.374, met een nominale waarde van € 5,= per aandeel. Via het aandelenbezit kan zeggenschap worden uitgeoefend op de bedrijfsvoering van N.V. Dunea te den Haag |
Relatie met andere verbonden partijen | Geen |