Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
Inleiding
Voor het goed kunnen functioneren van de samenleving en voor het behoud van de kwaliteit en de veiligheid van de woon- en leefomgeving is het noodzakelijk dat de gemeente haar eigendommen (kapitaalgoederen) in de openbare ruimte in goede staat onderhoudt. De gemeente Wassenaar bezit een groot aantal eigendommen wegen, bruggen, speelvoorzieningen, gebouwen en riolering.
Het onderhoud van deze kapitaalgoederen is van groot belang om kapitaalvernietiging te voorkomen. Deze paragraaf geeft inzicht in hoe de gemeente omgaat met haar kapitaalgoederen.
De instandhouding van de kapitaalgoederen is in de gemeente vastgelegd in beheerplannen, waarin het meerjarig onderhoudsprogramma en de daarbij behorende financiële middelen zijn opgenomen. In de beheerplannen is ook het gewenste kwaliteitsniveau van de voorziening vastgelegd.
Per categorie wordt ingegaan op het onderhoud van de kapitaalgoederen:
- Openbare Ruimte (wegen, groen, water, openbare verlichting en spelen);
- Riolering;
- Begraafplaatsen;
- Vastgoed (gebouwen);
- Tractie.
Openbare Ruimte
Omschrijving beleidskader
In juli 2016 zijn de beheerplannen voor de openbare ruimte vastgesteld. In de beheerplannen staan de verschillende beheerarealen beschreven met de daaraan gekoppelde kwaliteitsdoelen (CROW niveau ‘B’). Voor bepaalde arealen wordt daarnaast nog gekeken naar veiligheid voor de omgeving, constructieve veiligheid en functionaliteit. De benodigde financiële middelen zijn voor een periode van vijf jaar gelabeld, met een doorkijk naar de komende twintig jaar. Jaarlijks besteedt de gemeente ruim €6 miljoen in het onderhoud en beheer van de openbare ruimte. Hieronder vallen wegen, bruggen, openbaar groen, water(bouwkundige kunstwerken), openbare verlichting, verkeersregelinstallaties, wegmeubilair en speeltoestellen.
Financiële consequenties kosten beheer, klein en groot onderhoud x € 1.000
Riolering
Omschrijving beleidskader
Op basis van de Wet Milieubeheer geeft de gemeente in het verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) aan op welke wijze zij haar wettelijke taak voor een doelmatige inzameling en transport van afvalwater wil uitvoeren. Het plan is gericht op een duurzame instandhouding van een goed werkende riolering, waarbij de veiligheid van mens, dier en plant is gewaarborgd.
Naast de van toepassing zijnde wet- en regelgeving werken we met landelijke normen en leidraden van de Stichting RIONED. Op basis hiervan nemen we maatregelen.
Kosten beheer, klein en groot onderhoud
Financiële consequenties kosten beheer, klein en groot onderhoud x € 1.000
De kosten van het groot onderhoud komen ten laste van de Voorziening riolering.
Voorzieningen kapitaalgoederen openbare ruimte en riolering
Voor het onderhoud van een aantal kapitaalgoederen is een egalisatievoorziening gevormd. De jaarlijkse toevoegingen en onttrekkingen zijn als volgt:
Financiële consequenties x € 1.000
*) In 2016 storting uit bestemmingsreserve onderhoud openbare ruimte in voorziening € 4,1 mln.
Investeringen | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
B 2017 | B 2018 | B 2019 | B 2020 | |||||||
1.562 | 356 | 290 | 127 |
In de nieuwe beheerplannen 2016-2020 volgende kosten inzichtelijk gemaakt
- de kosten voor vervanging van de wegen, voet-en fietspaden met nieuwe materialen (na einde levensduur) inzichtelijk gemaakt (over 20 jaar gemiddeld: €1.992.674 waarvan asfalt: €949.497 en elementen €1.043.177).
- de kosten voor vervanging van de bruggen (na einde levensduur) inzichtelijk gemaakt (over 20 jaar gemiddeld: €40.009).
- de kosten voor vervanging van waterbouwkundige kunstwerken inzichtelijk gemaakt.
- de kosten voor vervanging van verkeersregelinstallaties en pollars in de openbare ruimte
Kapitaallasten bestaande en nieuwe investeringen
Bedragen X € 1.000
B 2017 | B 2018 | B 2019 | B 2020 |
340 | 403 | 404 | 383 |
Financieel overzicht beheerkosten en klein onderhoud, groot onderhoud, mutatie groot onderhoud en kapitaallasten incl. riolering
Bedragen 1.000 €
B 2017 | B 2018 | B 2019 | B 2020 | |
Beheerkosten en klein onderhoud | 4.573 | 4.573 | 4.573 | 4.573 |
Groot onderhoud | 3.366 | 3.454 | 3.543 | 3.631 |
Mutatie VZ groot onderhoud | -791 | -408 | -525 | -443 |
Kapitaallasten | 340 | 403 | 404 | 383 |
Totaal | 7.488 | 8.022 | 7.985 | 8.124 |
*) Het saldo in de bestemmingsreserve onderhoud openbare ruimte dat gerelateerd was **) Voor projecten groot onderhoud openbare ruimte in 2015. | ||||||||||||||||||
In de bestemmingsreserve onderhoud openbare ruimte zit nog een bedrag van € 1,1 mln. aan |
Begraafplaatsen
Omschrijving beleidskader
Voor de begraafplaats zijn de beheerverordening en uitvoeringsbesluiten leidend. De begraafplaats wordt op een basis onderhoudsniveau onderhouden waarbij duurzaam technische instandhouding het uitgangspunt is.
Financiële consequenties x € 1.000
Vastgoed
Omschrijving algemeen beleidskader
De basis voor het beheer van gemeentelijk vastgoed is vastgelegd in het vastgestelde accommodatiebeleid. Naast richtinggevende kaders voor de inzet van het gemeentelijke vastgoed (efficiënt en kostendekkend) ligt er een eenduidige visie.
Beleidskader onderhoud
Het beheer en onderhoud van het gemeentelijk vastgoed wordt samengevat in een nieuw Beheerplan Vastgoed. Op basis van de meerjaren onderhoudsplannen (MJOP’s) per pand of per object wordt het beheer van de totale vastgoedportefeuille samengevat voor de komende jaren met een doorkijk naar de toekomst. In het beheerplan wordt onderscheid gemaakt in kosten voor het reguliere periodieke onderhoud zoals schilderwerk, grootschalig instandhoudingsonderhoud waaronder dakvervangingen en uitgesteld onderhoud.
Bijzonderheden accommodaties
Voor de panden cultureel centrum De Warenar, buurtcentrum Oostdorp aan de Zonneveldweg en het Van Heeckerenhuis geldt dat deze onderwerp van gesprek zijn. Doordat nog niet duidelijk is wat de visie voor deze panden is, wordt op korte termijn beperkt geïnvesteerd in de panden waardoor de technische staat achteruit gaat (dit gaat in mindere mate op voor 'Oostdorp' door de recente investeringen daar). De integrale visie wordt per gebouw ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.
Raadhuis De Paauw
Raadhuis De Paauw heeft een rijke historie. Daarnaast is er een sterke relatie met de integrale visie op buitenplaats De Paauw. In 2017 zal hier verder invulling aan worden gegeven.
Omvang vastgoedportefeuille
Alle panden die onderdeel uitmaken van de vastgoedportefeuille zijn geïnventariseerd. Op basis van vastgoedbeslissingen, bijvoorbeeld herpositioneren, herontwikkelen, restauratie en renovatie, herbestemmen of afstoten wordt invulling gegeven aan de beleidskaders.
Gelet op het vigerend accommodatiebeleid en de huidige omvang van de vastgoedportefeuille is de verwachting dat de vastgoedportefeuille in de komende jaren zal afnemen.
Tractie
Omschrijving beleidskader
De gemeente beschikt over een groot aantal tractiemiddelen die beschikbaar gesteld worden aan de Werkorganisatie Duivenvoorde voor de uitvoering van werkzaamheden binnen de gemeente. Werkzaamheden waarvoor de voertuigen zijn aangeschaft zijn onder andere: beheer openbare ruimte, toezicht en facilitaire zaken. Uitgangspunt is dat de voertuigen goed onderhouden zijn zodat deze effectief, efficiënt en veilig ingezet kunnen worden door de medewerkers van de Werkorganisatie Duivenvoorde.
Financiële consequenties x € 1.000
B 2017 | B 2018 | B 2019 | B 2020 |
382 | 386 | 387 | 354 |