Toelichting meerjarenperspectief
Tabel 21
Programma's | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000,- | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||||||||
( "-"= nadeel / | ||||||||||||
"+"= voordeel ) | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo |
P0 Bestuur en ondersteuning | 40.832 | -13.759 | 27.073 | 40.433 | -12.698 | 27.735 | 40.108 | -12.515 | 27.594 | 39.925 | -11.656 | 28.268 |
P1 Veiligheid | 73 | -2.808 | -2.735 | 73 | -2.803 | -2.730 | 73 | -2.803 | -2.730 | 73 | -2.803 | -2.730 |
P2 Verkeer en vervoer | 291 | -4.574 | -4.283 | 291 | -4.390 | -4.099 | 291 | -4.400 | -4.109 | 291 | -4.337 | -4.046 |
P3 Economie | 950 | -324 | 625 | 950 | -324 | 625 | 950 | -309 | 640 | 950 | -309 | 640 |
P4 Onderwijs | 161 | -2.778 | -2.617 | 161 | -2.635 | -2.475 | 161 | -2.607 | -2.446 | 161 | -2.607 | -2.446 |
P5 Sport, cultuur en recreatie | 511 | -6.190 | -5.679 | 511 | -6.113 | -5.602 | 511 | -6.153 | -5.643 | 511 | -6.211 | -5.700 |
P6 Sociaal Domein | 5.685 | -18.559 | -12.874 | 5.685 | -18.686 | -13.000 | 5.685 | -18.553 | -12.867 | 5.685 | -18.464 | -12.778 |
P7 Volksgezondheid en milieu | 6.964 | -7.919 | -954 | 6.977 | -7.873 | -896 | 7.011 | -7.599 | -588 | 7.028 | -7.529 | -500 |
P8 Wonen en bouwen | 1.473 | -2.597 | -1.125 | 1.473 | -2.513 | -1.040 | 1.473 | -2.474 | -1.002 | 1.473 | -2.474 | -1.002 |
Saldo van baten en lasten | 56.939 | -59.507 | -2.568 | 56.553 | -58.036 | -1.483 | 56.262 | -57.414 | -1.152 | 56.096 | -56.391 | -295 |
Mutaties reserves | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000,- | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||||||||
( "-"= nadeel / | ||||||||||||
"+"= voordeel ) | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo | baten | lasten | saldo |
P0 Bestuur en ondersteuning | 4.014 | -2.500 | 1.514 | 692 | 0 | 692 | 633 | 0 | 633 | 0 | 0 | 0 |
P2 Verkeer en vervoer | 68 | 0 | 68 | 68 | 0 | 68 | 68 | 0 | 68 | 68 | 0 | 68 |
P4 Onderwijs | 75 | 0 | 75 | 75 | 0 | 75 | 50 | 0 | 50 | 50 | 0 | 50 |
P5 Sport, cultuur en recreatie | 1.158 | -700 | 458 | 473 | 0 | 473 | 473 | 0 | 473 | 473 | 0 | 473 |
P6 Sociaal Domein | 88 | 0 | 88 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P7 Volksgezondheid en milieu | 260 | 0 | 260 | 245 | 0 | 245 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
P8 Wonen en bouwen | 191 | 0 | 191 | 8 | 0 | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal mutaties reserves | 5.854 | -3.200 | 2.654 | 1.561 | 0 | 1.561 | 1.225 | 0 | 1.225 | 591 | 0 | 591 |
Resultaat | 62.793 | -62.707 | 86 | 58.114 | -58.036 | 78 | 57.487 | -57.414 | 73 | 56.687 | -56.391 | 296 |
---|
Mutaties op de reserves conform eerdere besluitvorming tot en met de Kadernota worden niet toegelicht. De volgende reservemutaties worden met de voorliggende begroting besloten en zijn reeds verwerkt in bovenstaand overzicht:
Onttrekking uit de Reserve Sociaal Domein voor Vroeg- en voorschoolse educatie conform RV 3616 uit 2016.
Saldo van de incidentele baten en lasten in de begroting ten laste/gunste van de concernreserve:
- 2017 € - 85.456
- 2018 € 281.322
- 2019 € 193.007
- 2020 € 296.350
Dekking van het niet gerealiseerde deel van de taakstellingen 2017-2020 ten laste van de Reserve Frictiekosten:
- 2017 € 1.050.000
- 2018 € 691.667
- 2019 € 633.333.
Bovenstaande resultaten na bestemming zijn inclusief incidentele lasten en baten.
Om de structurele sluitendheid van de (meerjaren)begroting te berekenen worden de resultaten geschoond voor de factor 'incidenteel'.
Incidentele baten en lasten
Om te kunnen beoordelen of de begroting structureel in evenwicht is, d.w.z. structurele lasten worden door structurele baten afgedekt, dienen de incidentele lasten en baten inzichtelijk te worden gemaakt.
Onder de lasten en baten die in dit overzicht dienen te worden opgenomen, worden verstaan:
- inkomsten uit grondexploitaties;
- bijzondere baten uit verkoop van gemeentelijke eigendommen;
- verkoop tafelzilver;
- extra dividenduitkering;
- incidentele bouwleges;
- extra afschrijvingen ten laste van de exploitatie;
- extra dotaties aan voorzieningen onder andere voor onderhoud;
- investeringen met maatschappelijk nut die ten laste van een reserve komen;
- dotaties en onttrekkingen aan de algemene reserve;
- baten en lasten ten gevolge van incidenteel nieuw beleid;
- voor- en nadelige afwikkelingsverschillen voorgaande dienstjaren
- éénmalige subsidies.
Gecorrigeerd voor incidentele lasten en baten is in 2017 sprake van een structureel tekort van
€ 85.456.Omdat de begroting structureel een overschot laat zien kunnen we toch spreken van structureel evenwicht. In de tabel hieronder is een overzicht opgenomen van de incidentele posten in de begroting.
Tabel 22 Incidentele posten (bedragen x € 1.000, -/- is nadeel)
Samengevat betekent dit het volgende beeld voor het structurele begrotingsresultaat:
Tabel 23 Structureel begrotingsresultaat
Structureel begrotingsresultaat | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|
Begrotingssaldo vóór dekking | -399.987 | -227.456 | -373.346 | -273.733 |
Dekking opgenomen in begroting | -563.836 | -385.789 | -186.980 | 570.083 |
Dekking uit reserves | 1.050.000 | 691.667 | 633.333 | |
Begrotingssaldo na dekking | 86.177 | 78.422 | 73.007 | 296.350 |
Incidentele posten | 171.633 | -202.900 | -120.000 | 0 |
Structureel resultaat | -85.456 | 281.322 | 193.007 | 296.350 |