Verkeer en vervoer

Bedragen x € 1.000,- ("-" = nadeel / "+" = voordeel)

Taakveld: 2.1 Verkeer en vervoerJaarrekening 2015Begroting 2016Begroting 2017Begroting 2018Begroting 2019Begroting 2020
Baten55621598989898
Lasten-4.883-11.598-4.277-4.093-4.104-4.040
Saldo-4.327-11.383-4.179-3.995-4.006-3.942
Ontrekking reserves8968.0840000
Toevoeging reserves000000
Mutaties reserves8968.0840000
Geraamde resultaattaakveld-3.431-3.299-4.179-3.995-4.006-3.942

Het verkeersbeleid is gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de bereikbaarheid van Wassenaar. In het in 2016 vastgestelde Verkeersplan zijn verschillende maatregelen opgenomen waarvan er een aantal in 2017 wordt opgepakt.
In 2017 staan in de planning onderzoeken naar verkeersveiligheid omgeving Violierenweg en de omgeving parallelweg Kerkehout, verkeersveiligheid kruising fietstunnel-Staablaan.

Een van de belangrijkste projecten in de regio is de aanleg van de Rijnlandroute. Naar verwachting start de aanleg in 2017. Dit is een project onder verantwoordelijkheid van de provincie, maar wij zullen ook in 2017 de Wassenaarse belangen binnen dit project behartigen.

In 2017 wordt ook uitvoering gegeven aan het in 2016 opgestelde fietsveiligheidsplan. Het gaat daarbij met name om solitair uit te voeren maatregelen. Andere hieruit voortvloeiende verbeterpunten, zoals de toepassing van bepaalde materialen, worden meegenomen bij de herinrichting van de openbare ruimte. Het gaat daarbij onder andere om beleid ten aanzien van duurzaam veilig en 30-km gebieden. In 2017 staan de Zonneveldweg en het Bothaplein op het programma.

Door de beheerarealen: wegen, kunstwerken, zwerfafval, openbare verlichting en straatmeubilair zoals vastgelegd in de beheerplannen op het basisniveau te onderhouden (CROW niveau ‘B’) vult de gemeente haar wettelijke zorgplicht voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte in.
Regelmatig worden de betreffende beheerarealen geïnspecteerd. Uit de inspecties, meldingen, overige projecten en waarnemingen volgt het jaarprogramma. Door zoveel als mogelijk wijkgericht te werken wordt de overlast voor de inwoners beperkt. In 2017 zal naar verwachting gestart worden met de voorbereiding van de volgende projecten (wijkgericht en integraal): Kieviet-zuid en Van Polanenpark. Daarnaast worden ook specifieke projecten uitgevoerd op het gebied van groot onderhoud. Waar mogelijk wordt dit integraal uitgevoerd.

In 2017 gaan wij verder met het uitvoeren van het lobbytraject voor de ondertunneling van de N44. Wij gaan ervoor zorgen dat het onderwerp zoveel mogelijk op de agenda komt bij de diverse lokale, regionale en landelijke partners. Samen met de MRDH wordt gekeken naar de uitvoering van het onderzoek naar de ondertunneling N44 zoals opgenomen in de uitvoeringsagenda bereikbaarheid van de MRDH.