Economische promotie
Bedragen x € 1.000,- ("-" = nadeel / "+" = voordeel)
Taakveld: 3.4 Economische promotie | Jaarrekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 937 | 869 | 877 | 877 | 877 | 877 |
Lasten | -9 | -32 | -39 | -39 | -39 | -39 |
Saldo | 928 | 837 | 839 | 839 | 839 | 839 |
Ontrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geraamde resultaattaakveld | 928 | 837 | 839 | 839 | 839 | 839 |
Toeristisch overleg
In 2016 heeft de gemeente in samenwerking met een kopgroep van ondernemers het toeristisch overleg opgestart. In 2017 wordt het overleg verder vormgegeven en krijgt het een helder doel en definitieve inhoud. Het toeristisch overleg zal dan een structureel platform worden tussen ondernemers en belanghebbende partijen en mogelijk ook de gemeente.
Uitvoeren concrete projecten Roadmap gebiedsmarketing
Tijdens de startfase van het toeristisch overleg is de Roadmap gebiedsmarketing opgesteld. De Roadmap bestaat uit een beschrijving van de ambitie, het profiel en de doelgroep(en) en bevat concrete projecten, die het verschil maken en aansluiten bij de ambitie, het gewenste profiel en de doelgroep(en). In 2017 komen diverse projecten uit de Roadmap tot uitvoering. Het gaat om financieel haalbare en uitvoerbare projecten met een hoge prioriteit en voldoende draagvlak van ondernemers en/of stakeholders.
Regiomarketing Stad+ Kust
In 2016 is Wassenaar een alliantie aangegaan met Leiden, Katwijk, Noordwijk en Oegstgeest. Met deze samenwerking kan meer van elkaars potentieel worden geprofiteerd. Dit heeft een positief effect op de verblijfsduur. Voor Wassenaar zal dit leiden tot een aantrekkelijke economische spin-off en een aantrekking van de arbeidsmarkt, waardoor meer mensen geplaatst kunnen worden.
In 2017 worden concrete (marketing) activiteiten en een tweetal campagnes opgestart om de internationale bezoeker te bereiken. Daarnaast worden er activiteiten bepaald en opgestart om de bewoner van de ene gemeente tot de bezoeker van de ander te maken.
Verbeteren toeristische bewegwijzering
Een duidelijke en strategische toeristische bewegwijzering is voor de bezoeker belangrijk en draagt bij aan de vindbaarheid van de toeristische en recreatieve voorzieningen, inclusief het centrum. In 2017 zal onderzocht worden op welke plekken de bewegwijzering verbeterd en geoptimaliseerd kan worden. Daarnaast wordt ook onderzocht of door herinrichting van de Duinrellweg, de relatie tussen het dorpscentrum en Duinrell wordt versterkt en verhelderd.
Samenwerken toeristische sector regio Leiden en Den Haag
Samenwerking met omliggende gebieden draagt bij aan het beter benutten en promoten van bestaande potentieel en het imago van Wassenaar. In 2017 wordt de samenwerking verder vorm gegeven en bekijken we welke allianties aangegaan kunnen worden om daarmee de lokale economie van Wassenaar te versterken.
Toeristenbelasting
De opbrengst van de toeristenbelasting valt in de algemene middelen van de gemeente. Er is dus geen (rechtstreekse) koppeling tussen de opbrengst van de toeristenbelasting en kosten die samenhangen met het aantrekkelijk maken van de gemeente voor toeristen.
Voor 2017 is de opbrengst verhoogd met het door het CPB geraamde inflatiepercentage van 1,0% (consumentenprijzenindex). De heffing en invordering van toeristenbelasting wordt verzorgd door Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR).