Bestuur

Bedragen x € 1.000,- ("-" = nadeel / "+" = voordeel)

Taakveld: 0.1 BestuurJaarrekening 2015Begroting 2016Begroting 2017Begroting 2018Begroting 2019Begroting 2020
Baten2071111111111
Lasten-2.543-3.645-1.867-1.808-1.798-1.798
Saldo-2.335-3.634-1.856-1.797-1.787-1.787
Ontrekking reserves039464000
Toevoeging reserves000000
Mutaties reserves039464000
Geraamde resultaattaakveld-2.335-3.595-1.392-1.797-1.787-1.787

Goed bestuur
De politieke en bestuurlijke verhoudingen krijgen meer aandacht dan voorheen. Zoals in elke gemeente berust het primaat van het bestuur bij de gemeenteraad. De raad vertegenwoordigt de Wassenaarse bevolking. Burgers hebben te maken met individuele raadsleden, de raad als geheel, en met de diverse commissies en werkgroepen van de raad. Wassenaarders kunnen bijvoorbeeld de raadsvergaderingen volgen via internet - in real time of later.

Steeds meer zal de politiek met haar inwoners in gesprek zijn. Dit zal het vertrouwen tussen inwoners, raad en college verbeteren. De bestuurscultuur waarbij 'vernieuwen, verbinden en vertrouwen' centraal staan is ingezet. De inwoners van Wassenaar zullen tijdig betrokken worden bij de besluitvorming. Dat begint al bij de beleidsvorming, zodat op veel gebieden de stem van de inwoner wordt gehoord.

Naast de relatie tussen politiek en inwoner zal ook de samenwerking tussen raad en college aandacht krijgen. Open communicatie en respectvol met elkaar omgaan zijn daarbij essentieel.
In de tweede helft van 2016 wordt een bestuurskrachtonderzoek uitgevoerd. We verwachten dat voor raad en college duidelijk wordt op welke terreinen de bestuurskracht optimaal functioneert en waar verbetering nodig is.

Samenwerkingsverbanden in de regio
Wassenaar vindt samenwerking in de regio belangrijk. Daarom doet de gemeente niet alleen mee in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), maar ook in andere samenwerkingsverbanden. Voor het beleidsveld wonen wordt samengewerkt met de H10-gemeenten. Voor de onderwerpen groen en ruimte werken we zowel samen in de (grote) Leidse Regio als de Haagse Regio.
In de MRDH vindt met name de samenwerking op het gebied van Verkeer & Vervoer en Economisch Vestigingsklimaat plaats. De formele afronding van de liquidatie van het oude Stadsgewest Haaglanden is gepland per 31 december 2016.

Democratische legitimatie en de rol en positie van de raad in relatie tot de samenwerkingsverbanden vragen om bijzondere aandacht. Ook wil Wassenaar een beter inzicht in de risico’s van verbonden partijen. Met dit doel is een nota ‘Verbonden partijen’ opgesteld. Hieraan toetsen we de huidige samenwerkingsverbanden op kwaliteit van de dienstverlening, kosten en toezicht.

Aan welke samenwerkingsverbanden neemt Wassenaar deel?

Naam

Samenwerkingsverband Afvalwaterketen Rijnland

Juridische vorm

Samenwerkingsverband verbonden door een samenwerkingsovereenkomst van 28 gemeenten en het Hoogheemraadschap van Rijnland binnen haar beheergebied met een wettelijke achtergrond Bestuursakkoord Water.

Vestigingsplaats

Leiden

Bestuur en toezicht

De samenwerking kent drie bestuursorganen:

  • Bestuurlijk algemeen, betreffende wethouder van gemeente en waterschap, waarbij Rijnland initiatiefnemer is;
  • Bestuurlijk Cluster, betreffende wethouder deelnemende gemeenten (Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Zoeterwoude, Voorschoten en Wassenaar) binnen cluster Leidse Regio vertegenwoordigt door wethouder Leiden als voorzitter en wethouder Rijnland;
  • C-team, overkoepelend orgaan van voorzitters van de clusters (4 in totaal) en Rijnland. Deze informeren voorzitters bestuurlijk clusters

Bestuurlijk belang

Samenwerken versterkt de afvalwaterketen. Met dit uitgangspunt werken gemeenten en het Hoogheemraadschap van Rijnland samen toe naar een afvalwaterketen en afvalwaterketenbeheer:

  • Van hoge constante kwaliteit;
  • Met een lage kwetsbaarheid;
  • Functionerend tegen zo laag mogelijke totaal maatschappelijke kosten.

Samenwerking in de afvalwaterketen draait om een groot aantal onderwerpen. Van operationele taken tot beleid: alles kan in principe gezamenlijk opgepakt en uitgevoerd worden. Met het structureel opzetten van samenwerking geven Rijnland en gemeenten invulling aan het Bestuursakkoord Water.

Naam

Inkoop Netwerkorganisatie

Juridische vorm

Geen officiële juridische vorm, het betreft een netwerkstructuur van acht (8) gemeenten, met een samenwerkings- en uitvoeringsovereenkomst

Vestigingsplaats

Zoetermeer

Bestuur en toezicht

Géén officieel bestuur. Wel een stuurgroep ( gemeentesecretarissen van Zoetermeer en Delft) en een directeur van de gemeente Zoetermeer (toezicht op netwerkregisseur)

Doelstelling

Het intensiveren van de samenwerking op het gebied van Inkoop &   Aanbesteding

Naam

Gezamenlijke afdeling Werk en Inkomen

Juridische vorm

Samenwerking op basis van een overeenkomst

Vestigingsplaats

Leidschendam-Voorburg

Bestuur en toezicht

Volgens dienstverleningsovereenkomst.

Doelstelling

Per 1 januari 2012 zijn de gemeenten Voorschoten, Leidschendam-Voorburg en Wassenaar een samenwerkingsovereenkomst aangegaan om bepaalde werkzaamheden en dienstverlening op het gebied van Werk en Inkomen door de gemeente Leidschendam-Voorburg te laten verzorgen.

Gemeenteraad/griffie
Zoals in elke gemeente, berust het primaat van het bestuur bij de gemeenteraad.
De raad vertegenwoordigt de Wassenaarse bevolking. Burgers hebben te maken met individuele raadsleden, de raad als geheel, en met de diverse commissies en werkgroepen van de raad. Wassenaarders kunnen bijvoorbeeld de raadsvergaderingen volgen via internet - in real time of later.
De raad controleert het dagelijks bestuur van de gemeente ofwel het college van B&W, en wordt hierbij ondersteund door de Rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg en de accountant. Ook het budgetrecht berust bij de raad. De raad stelt nieuw beleid vast. Na de verkiezingen in 2018 zal een nieuwe raad aantreden.